کد مطلب:1453 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:363

احکام استحاضه


400- در استحاضه قلیله باید زن برای هر نماز یك وضو بگیرد , و بنابر احتیاط مستحب پنبه را آب كشیده و یا عوض كند و باید ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده باشد آب بكشد.



401- در استحاضه متوسطه باید بنابر احتیاط لازم زن برای نمازهای خود روزانه یك غسل نماید و نیز باید كـارهـای استحاضه قلیله را كه در مساله پیش گفته شد انجام دهد , بنابر این اگر استحاضه قبل از نماز صـبـح یا در همان آن حاصل شود باید برای نماز صبح غسل كند و اگر عمدا یا از روی فراموشی برای نماز صبح غسل نكند باید برای نماز ظهر و عصر غسل كند , و اگر برای نماز ظهر و عصر غسل نكند , باید پیش از نماز مغرب و عشاء غسل نماید , چه آنكه خون بیاید یا قطع شده باشد.



402- در اسـتحاضه كثیره باید - بنابر احتیاط واجب - زن برای هر نماز پنبه و دستمال را عوض كند یا آب بكشد و لازم است یك غسل برای نماز صبح و یكی برای نماز ظهر و عصر و یكی برای نماز مغرب و عشا بجا آورد و بین نماز ظهر و عصر فاصله نیندازد , و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر دوباره غسل كند , و نـیز اگر بین نماز مغرب و عشا فاصله بیندازد باید برای نماز عشا دوباره غسل نماید , اینها همه در صورتی اسـت كـه خـون پـی در پی از پنبه به دستمال برسد , اما چنانچه رسیدن خون از پنبه به دستمال با قدری فـاصـله باشد كه زن بتواند در آن فاصله یك نماز یا بیشتر بخواند احتیاط لازم آن است كه هرگاه خون از پـنـبه به دستمال برسد پنبه و دستمال را عوض كرده و یا آب بكشد و غسل نماید , بنابر این اگر زن غسل كرد و نماز ظهر را مثلا خواند ولی قبل از نماز عصر یا در میان آن خون دوباره از پنبه به دستمال رسید باید بـرای نـمـاز عصر نیز غسل نماید , ولی چنانچه فاصله به مقداری باشد كه زن بتواند در آن میان دو نماز یا بیشتر بخواند مثل این كه بتواند نماز مغرب و عشا را نیز قبل از آن كه خون دوباره به دستمال برسد بخواند ظـاهـر آن اسـت كـه برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری بكند , و در هر صورت اظهر این است كه در استحاضه كثیره غسل از وضوء كفایت می كند.



403- اگر خون استحاضه پیش از وقت نماز هم بیاید چنانچه زن برای آن خون , وضو یا غسل بجا نیاورده باشد , باید در موقع نماز وضو یا غسل بجا آورد اگر چه در آن موقع مستحاضه نباشد.



404- مـسـتـحاضه متوسطه كه باید وضو بگیرد و غسل كند باید بنابر احتیاط لازم غسل را اول بجا آورد و بعد وضو بگیرد , ولی در مستحاضه كثیره اگر بخواهد وضو بگیرد باید قبل از غسل وضو بگیرد.



405- اگـر اسـتـحاضه قلیله زن بعد از نماز صبح متوسطه شود باید برای نماز ظهر و عصر غسل كند , و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید.



406- اگـر اسـتـحـاضـه قـلیله یا متوسطه زن بعد از نماز صبح كثیره شود و به این حال باقی بماند باید احكامی را كه در مساله 402 گفته شد نسبت به نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا رعایت نماید.



407- در مـستحاضه كثیره در صورتی كه لازم است میان غسل و نماز فاصله ای واقع نشود - آن چنان كه در مساله 402 گذشت - اگر انجام غسل پیش از داخل شدن وقت نماز باعث وقوع فاصله گردد آن غسل برای نماز فایده ندارد و باید مستحاضه برای نماز دوباره غسل نماید , و این حكم در مستحاضه متوسطه نیز جاری است .



408- در مـسـتـحاضه قلیله و متوسطه زن برای هر نمازی - غیر از نماز یومیه كه حكم آن گذشت - چه واجـب بـاشـد چه مستحب , باید وضو بگیرد , ولی اگر بخواهد نماز یومیه ای را كه خوانده احتیاطا دوباره بـخـواند , یا بخواهد نمازی را كه تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند , باید تمام كارهایی را كه برای استحاضه گفته شد انجام دهد , اما برای خواندن نماز احتیاط و سجده فراموش شده و تشهد فراموش شده , اگـر آنـهـا را بـعـد از نـمـاز فورا بجا آورد و همچنین برای سجده سهو در هر حال , لازم نیست كارهای استحاضه را انجام دهد.



409- زن مـسـتـحـاضـه بـعـد از آنـكه خونش قطع شد , فقط برای نماز اولی كه می خواند , باید كارهای استحاضه را انجام دهد , و برای نمازهای بعدی لازم نیست .



410- اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است , موقعی كه می خواهد نماز بخواند باید بنابر احتیاط خود را وارسـی كـنـد مـثـلا مـقداری پنبه داخل فرج نماید , و كمی صبر كند , و بیرون آورد و بعد از آنكه فهمید اسـتـحاضه او كدام یك از آن سه قسم است كارهایی را كه برای آن قسم دستور داده شده انجام دهد , ولی اگـر بـدانـد تـا وقتی كه می خواهد نماز بخواند استحاضه او تغییر نمی كند , پیش از داخل شدن وقت هم می تواند خود را وارسی كند.



411- زن مستحاضه اگر پیش از آنكه خود را وارسی كند , مشغول نماز شود , چنانچه قصد قربت داشته و بـه وظـیفه خود عمل كرده مثلا استحاضه اش قلیله بوده و به وظیفه استحاضه قلیله عمل نموده , نماز او صحیح است , و اگر قصد قربت نداشته یا عمل او مطابق وظیفه اش نبوده مثل آنكه استحاضه او متوسطه بوده و به وظیفه قلیله رفتار كرده , نماز او باطل است .



412- زن مـستحاضه اگر نتواند خود را وارسی نماید , باید به آنچه مسلما وظیفه او است عمل كند , مثلا اگـر نـمـی دانـد اسـتـحـاضه او قلیله است یا متوسطه باید كارهای استحاضه قلیله را انجام دهد , و اگر نمی داند متوسطه است یا كثیره , باید كارهای استحاضه متوسطه را انجام دهد , ولی اگر بداند سابقا كدام یك از آن سه قسم بوده , باید به وظیفه همان قسم رفتار نماید.



413- اگـر خـون اسـتحاضه در اول ظهورش در باطن باشد و بیرون نیاید , وضو یا غسل را كه زن داشته باطل نمی كند , و اگر بیرون بیاید هر چند كم باشد وضو و غسل راباطل می كند.



414- زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسی كند و خون نبیند اگر چه بداند دوباره خون می آید با وضویی كه دارد می تواند نماز بخواند.



415- زن مستحاضه اگر بداند از وقتی كه مشغول وضو یا غسل شده خونی از او بیرون نیامده و در داخل فرج هم نیست , می تواند خواندن نماز را تا وقتی كه می داند پاك می ماند تاخیر بیاندازد.



416- اگـر مستحاضه بداند كه پیش از گذشتن وقت نماز به كلی پاك می شود , یا به اندازه خواندن نماز خون بند می آید , باید بنابر احتیاط لازم صبر كند و نماز را در وقتی كه پاك است بخواند.



417- اگر بعد از وضو و غسل , خون در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداند كه اگر نماز را تاخیر بیندازد , بـه مـقـداری كـه وضو و غسل و نماز را بجا آورد به كلی پاك می شود , باید بنابر احتیاط لازم نماز را تاخیر بیندازد و موقعی كه به كلی پاك شد دوباره وضو و غسل را بجا آورد و نماز را بخواند.



و اگر موقعی كه خون در ظاهر قطع شود وقت نماز تنگ باشد , لازم نیست وضو و غسل را دوباره بجا آورد بلكه با وضو و غسلی كه دارد می تواند نماز بخواند.



418- مـسـتحاضه كثیره وقتی كه به كلی از خون پاك شد اگر بداند از وقتی كه برای نماز پیش مشغول غسل شده دیگر خون نیامده لازم نیست دوباره غسل نماید , و در غیر این صورت باید غسل نماید - هر چند كلیت این حكم بنابر احتیاط است - و اما در مستحاضه متوسطه لازم نیست برای آنكه از خون به كلی پاك شده غسل نماید.



419- مـسـتحاضه قلیله بعد از وضو , و مستحاضه متوسطه بعد از غسل و وضو , و مستحاضه كثیره بعد از غـسـل بـایـد فـورا مشغول نماز شوند , مگر در دو موردی كه در مساله 403 و 415 به آنها اشاره شد , ولی گفتن اذان و اقامه قبل از نماز اشكال ندارد و در نماز هم می تواند كارهای مستحب مثل قنوت و غیر آن را بجا آورد.



420- زن مـسـتـحـاضه اگر وظیفه اش این باشد كه میان وضو یا غسل و نماز فاصله نیندازد ولی مطابق وظیفه اش رفتار نكند باید دوباره وضو گرفته یا غسل كند و بلافاصله مشغول نماز شود.



421- اگـر خون استحاضه زن جریان دارد و قطع نمی شود , چنانچه برای او ضرر ندارد , باید بعد از غسل از بـیـرون آمـدن خـون جـلوگیری نماید , و چنانچه كوتاهی كند و خون بیرون آید اگر نماز خوانده باید دوباره نماز بخواند بلكه احتیاط مستحب آن است كه دوباره غسل كند.



422- اگر در موقع غسل خون قطع نشود , غسل صحیح است ولی اگر در بین غسل , استحاضه متوسطه كثیره شود , لازم است كه غسل را از سر بگیرد.



423- احـتیاط مستحب آن است كه زن مستحاضه در تمام روزی كه روزه است , به مقداری كه می تواند , از بیرون آمدن خون جلوگیری كند.



424- بنابر مشهور روزه زن مستحاضه كثیره , در صورتی صحیح است كه غسل نماز مغرب و عشای شبی كه می خواهد فردای آن را روزه بگیرد بجا آورد , و نیز در روز غسلهایی را كه برای نمازهای روز واجب است انـجام دهد ولی بعید نیست كه در صحت روزه اش غسل شرط نباشد همچنان كه بنابر اقوی در مستحاضه متوسطه شرط نیست .



425- اگر بعد از نماز عصر , مستحاضه شود و تا غروب غسل نكند روزه بدون اشكال و صحیح است .



426- اگـر اسـتحاضه قلیله زن پیش از نماز , متوسطه یا كثیره شود باید كارهای متوسطه یا كثیره را كه گفته شد انجام دهد , و اگر استحاضه متوسطه كثیره شود باید كارهای استحاضه كثیره را انجام دهد , و چنانچه برای استحاضه متوسطه غسلی كرده باشد فایده ندارد , و باید دوباره برای كثیره غسل كند.



427- اگـر در بین نماز , استحاضه متوسطه زن كثیره شود , باید نماز را بشكند , و برای استحاضه كثیره غسل كند , و كارهای دیگر آن را انجام دهد , و همان نماز را بخواند , و بنابر احتیاط استحبابی قبل از غسل وضـوء بـگـیـرد و اگر برای غسل وقت ندارد لازم است عوض غسل تیمم كند , و اگر برای تیمم نیز وقت نـدارد , بـنابر احتیاط نماز را نشكند و به همان حال تمام كند , ولی لازم است در خارج وقت قضا نماید , و هـمـچنین اگر در بین نماز استحاضه قلیله او متوسطه یا كثیره شود باید نماز را بشكند و برای استحاضه متوسطه یا كثیره كارهای آن را انجام دهد.



428- اگـر در بین نماز خون بند بیاید و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده یا نه , چنانچه بعد از نـمـاز بـفـهـمـد به كلی قطع شده بوده , و وقت وسعت این را داشته باشد كه در حال پاكی نماز را دوباره بـخـواند اگر مایوس از قطع شدن خون نبوده بنابر احتیاط لازم است بر حسب وظیفه اش وضو گرفته یا غسل نموده و نماز را دوباره بجا آورد.



429- اگر استحاضه كثیره زن متوسطه شود , باید برای نماز اول عمل كثیره و برای نمازهای بعدی عمل متوسطه را بجا آورد , مثلا اگر پیش از نماز ظهر استحاضه كثیره متوسطه شود , باید برای نماز ظهر غسل كـنـد , و بـرای نـمـاز عصر و مغرب و عشا فقط وضو بگیرد , ولی اگر برای نماز ظهر غسل نكند و فقط به مـقـدار نماز عصر وقت داشته باشد , باید برای نماز عصر غسل نماید , و اگر برای نماز عصر هم غسل نكند باید برای نماز مغرب غسل كند , و اگر برای آن هم غسل نكند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته باشد , باید برای نماز عشا غسل نماید.



430- اگر پیش از هر نماز خون مستحاضه كثیره قطع شود و دوباره بیاید برای هر نماز باید یك غسل بجا آورد.



431- اگر استحاضه كثیره قلیله شود , باید برای نماز اول عمل كثیره و برای نمازهای بعدی عمل قلیله را انـجام دهد , و نیز اگر استحاضه متوسطه قلیله شود , باید برای نماز اول , عمل متوسطه و برای نمازهای بعدی عمل قلیله را بجا آورد.



432- اگر مستحاضه یكی از كارهایی را كه بر او واجب می باشد ترك كند نمازش باطل است .



433- مستحاضه قلیله یا متوسطه اگر بخواهد غیر از نماز كاری انجام دهد كه شرط آن وضو داشتن است مثلا بخواهد جایی از بدن خود را به خط قرآن برساند چنانچه بعد از تمام شدن نماز باشد باید وضو بگیرد و وضویی كه برای نماز گرفته كافی نیست .



434- مستحاضه ای كه غسلهای واجب خود را بجا آورده رفتن او در مسجد و توقف در آن و خواندن آیه ای كـه سـجـده واجـب دارد و نزدیكی شوهر به او حلال است , اگر چه كارهای دیگری را كه برای نماز انجام مـی داد , مـثل عوض كردن پنبه و دستمال , انجام نداده باشد , و بعید نیست كه این كارها بدون غسل نیز جایز باشد اگر چه احتیاط در ترك است .



435- اگـر زن در اسـتـحاضه كثیره یا متوسطه بخواهد پیش از وقت نماز آیه ای را كه سجده واجب دارد بخواند , یا مسجد برود , بنابر احتیاط مستحب باید غسل نماید , و هم چنین است اگر شوهرش بخواهد با او نزدیكی كند.



436- نماز آیات بر مستحاضه واجب است .



و باید برای نماز آیات همه كارهایی را كه برای نماز یومیه گفته شد انجام دهد.



437- هـرگاه در وقت نماز یومیه نماز آیات بر مستحاضه واجب شود , اگر چه بخواهد هر دو را پشت سر هم بجا آورد بنابر احتیاط لازم نمی تواند هر دو را با یك غسل و وضو بخواند.



438- اگـر زن مـسـتـحـاضه بخواهد نماز قضا بخواند باید برای هر نماز كارهایی را كه برای نماز ادا بر او واجـب اسـت بجا آورد و بنابر احتیاط نمی تواند برای نماز قضا به كارهایی كه برای نماز ادا انجام داده اكتفا كند.



439- اگر زن بداند خونی كه از او خارج می شود خون زخم نیست و مردد بین خون استحاضه و حیض و یا نـفاس باشد چنانچه شرعا حكم حیض و نفاس را نداشته باشد باید به دستور استحاضه عمل كند بلكه اگر شك داشته باشد كه خون استحاضه است یا خونهای دیگر , چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد , بنابر احتیاط واجب باید كارهای استحاضه را انجام دهد.